Słuchaj, by być słyszanym – komunikuj tworząc relacje

Share Button

speakers-96221_640

Public Relations to nie tylko sztuka mówienia i komunikowania. To także umiejętność słuchania. To pr-owy truizm,  ale niekoniecznie intensywnie przekłada się na krajobraz polskich organizacji.

Firmy poświęcają wiele uwagi planom komunikacji zamkniętym w schemacie: my mówimy – wy słuchacie. Ale czy ci którzy będą słyszeć będą jednocześnie słuchać? Ten wymiar w działaniach PR jest mniej dostrzegalny. Symptomatyczne są wyniki badań działań marketing i PR w polskich przedsiębiorstwach w 2013 roku. Wynika z nich, że zaledwie 22% firm wykorzystuje jakiekolwiek narzędzia pozyskiwania wiarygodnej informacji zwrotnej z otoczenia, np. badania ankietowe.

Firma, polityk, człowiek, organizacja, gwiazda show biznesu wykorzystująca skutecznie PR będzie także słuchać swoich odbiorców. Będzie to robić ponieważ każda relacja komunikacyjna aby była skuteczna musi być co najmniej dwustronna. Zyskuje obserwatorów, słuchaczy, wiernych followersów nie dlatego że mówię ciekawe rzeczy, ale także dlatego że ich opinia wpływa na moje działania. Chcąc zyskać lojalnych interesariuszy trzeba w działaniach zarządczych także kierować się ich opiniami. Skuteczne public relations to skuteczne słuchanie tych opinii.  To analizowanie tego co mówi nasze otoczenie i wykorzystywanie tych słów do naszych działań. Nasi interesariusze wiedzą, że to co mówią liczy się dla nas. Kierujemy się tym głosem. To jest właśnie komunikacje budująca relacje między nami a otoczeniem.  Wykorzystuj do tego celu całą gamę narzędzi:

– badania ankietowe

– organizowanie spotkań i wydarzeń

– śledzenie buzzu internetowego

– słuchanie liderów opinii

Czas na mały rachunek sumienia:

Ile czasu w pracy PR-owca poświęcam słuchaniu interesariuszy mojej organizacji?

Ile kanałów social media śledzę dziennie, aby wiedzieć czego oczekują inni od nas?

Czy to co mówią biorę pod uwagę w kontaktach z kierownictwem firmy w której pracuje?

Czy dostarczam zarządowi firmy wiedzy o reakcjach naszych interesariuszy na działania tej firmy?

Czy nasi interesariusze wiedzą, że są przez nas słuchani?

Jeśli odpowiedziałeś przecząco na jedno lub więcej z tych pytań już wiesz, że aby być słyszanym trzeba także słuchać.